2381 big

Deborah Harkness

Knjiga života

Uzbudljiva završnica priče koja se protegla na 1800 stranica

Trebalo je šest godina i gotovo 1800 stranica da Deborah Harkness završi svoju trilogiju Sve duše (All Souls), djelo iz žanra fantastike, u kojem je vještice i vampire smjestila u moderno doba. Uistinu, impresivan pothvat, jer tri je romana pisala paralelno predajući povijest na Sveučilištu Sjeverna Karolina i pišući blog o jeftinim, a dobrim vinima.

Prvi roman, "Otkrivanje vještica", objavila je 2011. godine, a u nas je preveden iste godine. "Sjena noći" izašla je 2013. godine, a "Knjiga života" u jesen 2014., neposredno prije Interlibera na koji je iz Amerike, na poziv svojeg nakladnika Frakture, doputovala i Harkness. Pokazala se kao pristupačna osoba i zanimljiva sugovornica, nimalo nalik onome što, možda pogrešno, očekujemo od nekoga tko je napisao bestseler svjetskih razmjera.

"Knjiga života" broji 560 stranica, nešto manje od prva dva nastavka – koji su, svaki, premašili 600 stranica, a nastavlja se u možda najnapetijem trenutku romana: onome u kojem se vampir Matthew i njegova družica vještica Diana vraćaju iz prošlosti, elizabetinske Engleske, opet u sadašnjost. U prošlosti nisu uspjeli naći ukleti rukopis Ashmole 782, debelu knjigu koja krije tajnu postanka vještica, vampira i demona, no Diana je ipak otkrila važnu informaciju – da je vještica prelja, najmoćnija vrsta vještica, koje imaju i sposobnost putovanja kroz vrijeme. Još se nešto promijenilo: iako vampiri ne mogu začeti djecu, Diana je ipak trudna i nosi blizance.

Ta će vijest najviše uzbuniti Kongregaciju, organizaciju koja vlada svijetom nadnaravnih bića, pa će započeti frenetična bitka - Matthew i Diana tragat će za tri istrgnute stranice tajanstvenog rukopisa jer jedino uz pomoć njih mogu "dozvati" začaranu knjigu iz knjižnice Bodleian; Matthew će se boriti protiv tajanstvene bolesti vampira, ključanja krvi; vampirica Miriam i Dianin prijatelj znanstvenik Chris analizirat će DNK nadnaravnih bića; iz davne prošlosti pojavit će se jedan neočekivani, ali dragi gost; na svijet će doći blizanci koji su potomci vampira i vještice; Matthewov sin Benjamin počet će sijati teror...

Deborah Harkness nije tipična spisateljica vampirske proze. Za početak, nije odrasla na sagi "Sumrak"; nije ni mogla jer ima 49 godina. Već to joj je silna prednost. Ideju za trilogiju dobila je dok je na aerodromu prebirala među "lakom" literaturom – onom koja se nudi da prikrati duge i dosadne letove. Listajući te knjige, među kojima je dominirao vampirski žanr, silno popularan zadnjih desetak godina, upitala se što bi vampiri radili da zarade za život, pod uvjetom, naravno, da doista postoje. Tako se rodila ideja o vampiru genetičaru i vještici povjesničarki. I tako se rodio serijal koji tematizira neka opća mjesta i karakteristike vampira i vještica, ali na nov i svjež način te, ne manje bitno, namijenjen odraslim čitateljima.

Gledajući žanrovski, trilogija Sve duše nudi mnogo više od prosječne literature ove vrste, jer se, paradoksalno, naslanja na znanost. Paradoksalno, jer ovo je fantastika, pa ne bi trebala imati ništa zajedničko sa svijetom teorija i hipoteza, laboratorijskih pokusa i empirijskih dokaza. Pozornica na kojoj Harkness gradi svoju priču impresivno je istražena, pa ćete sigurno uživati ako ste ljubitelj povijesti, književnosti, alkemije i okultnoga. Osobno, silno sam uživala u drugom nastavku, "Sjeni noći", koji se zbiva u elizabetinskom Londonu i premrežen je ili susretima ili referencama na stvarne povijesne ličnosti toga doba.

Harkness piše tečno, priča joj je uzbudljiva, a likovi se čine stvarnima. Njezina trilogija istodobno je i fantastična avantura, i romantični ljubavni roman, i napeti triler. Ako imate vremena – na godišnjem ste ili ste naprosto odlučili nekoliko dana praznika provesti čitajući, jer je vani prehladno za tulumarenje, pravi je trenutak da si priuštite ovu poslasticu i sigurno - zabavite!