Booksa i Kurziv iz Hrvatske, SeeCULT.org iz Srbije, SCCA-Ljubljana iz Slovenije i Kontrapunkt iz Makedonije odlučili su na temelju svog dugogodišnjeg rada u polju kritike napraviti seriju pojmovnika o kritici u različitim umjetničkim poljima. Termin pojmovnika pritom ima ironičnu notu: cilj nije ograničiti kritiku na korpus kanonskih pojmova ni fiksirati apsolutno znanje o tim pojmovima, nego postaviti pojmove kao početne točke za bavljenje suvremenom kritikom. Knjiga "Opasno čitanje: Pojmovnik književne kritike", u izdanju Bookse i Kulturpunkta, zbornik je tekstova koje su napisale autorice i autori iskusni u teorijskom promišljanju kritike, ali i u praktičnom radu na pisanju i čitanju kritičkih tekstova. Svi tekstovi dijele početnu pretpostavku da je književna kritika, iako uvijek počiva na nekim bitnim principima, u svojoj manifestaciji nestabilna i fleksibilna, naprosto jer ovisi o nizu vanjskih faktora – primarno o samom tekstu o kojem se piše, ali i o književnom polju, medijskom položaju kritike, širem društvenom kontekstu, kao i uvijek prisutnom "ljudskom faktoru". Stoga su se i zadani pojmovi, koji na prvi pogled pripadaju različitim razinama, naposljetku redom pokazali kao čimbenici koji utječu na konačan oblik kritike. Katarina Luketić piše o "krovnom" pojmu odnosa teksta i konteksta. Nađa Bobičić piše o feminističkoj književnoj kritici u regiji. Mirnes Sokolović piše o odnosu akademske i novinske kritike, što ujedno povezuje s razlikom između "preskriptivnog" i "deskriptivnog" shvaćanja kritike. Na to se veže pitanje kritike u novim medijima, o čemu piše Dinko Kreho. Kritikom poezije bavi se Miroslav Mićanović. Naposljetku, Vladimir Arsenić kroz dijalog antičkih filozofa priča o subjektivnosti kritičara. Pojmovnik su uredili Miljenka Buljević i Luka Ostojić.
Podijeli na Facebook