5697 big

Andrés Neuman

Razgovori nasamo

Elegična priča o obitelji, rastanku, odnosima i smrti

Lidija Deduš

Naša ocjena:

"Glavni uzrok smrti je život", izjava je poznatog američkog satiričara Roberta Fulghuma, ali - iako u tekstu koji slijedi o njemu više neće biti ni riječi - dok razmišljam što i kako napisati o zbilja genijalnim "Razgovorima nasamo" Andresa Neumana, baš ta misao nameće se kao krovna u zrelim promišljanjima ovog mladog hispanskog autora.

Andres Neuman nije nepoznato lice na svjetskoj književnoj sceni; iza njega stoji pet romana, šest zbirki poezije i nekolicina zbirki kratkih priča – dakle, riječ je o autoru podebljeg književnog dosjea i, ako je suditi prema ovom (posljednjem) objavljenom naslovu (jedinom dostupnom na domaćem govornom području), pretendentu na osvajanje dugih i mračnih zimskih poslijepodnevnih sati (i čitateljskih srca, umnogome).

Knjigu sam donijela s Beogradskog sajma knjiga, objavljenu u izdanju Booke pod naslovom "Razgovori sa sobom". Budući da isprepliće opise događaja troje protagonista – dječaka Lita, smrtno mu bolesnog oca Maria i Elene, majke na pragu emocionalnog sloma, teško je odrediti mjesto i vrijeme radnje kao što smo to nekada činili u školskim lektirama. Ova priča prepoznaje se u svakom vremenu, nekome bliža, nekome dalja, ovisno o dobi i iskustvu (ili količini malih životnih mudrosti), primjenjiva je na svako mjesto prstom uprto na globus, ali posebice je specifična po ispreplitanju širokog spektra emocija i tužne spoznaje kako nam život ponekad nosi prepreke nad kojima, unatoč dobroj volji i upornosti, nikad nećemo imati kontrolu.

Mario je smrtno bolestan. Ne piše od čega; nije to niti važno. Fizički vidljivo oslabljen, uplašen, prepun želje za životom, posljednji put sjeda u kamion i ispunjava želju svom dječaku: otići na putovanje za kojim dječak čezne već godinama i načiniti sponu sa sinom da ga ovaj, nakon smrti, pamti po dobrome.

Mario i Elena odlučili su nikome ne govoriti o terminalnoj bolesti. Nema potrebe. Jedino važno je posljednje trenutke ispuniti ljepotom, kako bi praznina nakon smrti bila manje bolna. U međuvremenu, svatko od njih, uključujući i desetogodišnjeg Lita, ispisuje vlastite razgovore sa samim sobom, svojevrsne dnevničke memoare, pokušavajući protumačiti svoje osjećaje u odnosu prema onome drugome. Ti će razgovori, nakon Mariove smrti, ostati kao podsjetnik na spoznaju o tome koliko, ustvari, jedno o drugome i trećemu malo znaju. Još manje o sebi samima.

I dok Mario i Lito provode posljednje zajedničke trenutke u kamionu, upoznajući na svom putovanju neke nove likove i projicirajući vlastite živote kroz interakciju s njima, Elena se upušta u strastvenu seksualnu avanturu s Mariovim liječnikom, preispitujući sve ono što je, do tog trenutka, znala o sebi.

Profesorica književnosti utjehu traži u književnim djelima; lomeći se emocionalno između užitka i savjesti ispisuje dnevničke stranice citatima o smrti i odnosima pokušavajući shvatiti o čemu se tu uopće radi i prihvatiti neminovnost bolne spoznaje da ljudi koji umiru nikada zapravo ne odu, nego ostanu u nama kao onaj dio nas koji je ostao živjeti, dok je dio nas koji smo im darovali umro zajedno s njima.

Ali, sve vodi ka gubitku. Za Elenu je to čovjek kojeg je voljela u podjednakoj mjeri kao i gubitak sebe kakvu je dotad poznavala. Za Maria, gubitak nije samo život, već budućnost u kojoj nikada neće vidjeti svog sina koji, kao tinejdžer, na jednom od njihovih zajedničkih proputovanja stoji nalakćen na šank lokala u kojem su odsjeli i pije pivo. Za Lita, gubitak je spoznaja o smrti koja dolijeće u trenutku kad, nakon očeve smrti, pita majku smije li se ići u park loptati, a onda, nakon njenog dopuštenja, ipak ostaje nepomično sjediti s njom u kuhinji.

Cijeli roman nijansiran je ovakvim slikama. Trenucima zamrznutim u vremenu, obojenima spoznajom o nečemu što se neće dogoditi, iako bi, prema pravilima igre, svakako trebalo. Finog stila, umjetnički vješto prenesene emocije, "Razgovori nasamo" je knjiga koja treba biti čitana.



 

Nk logo mono

Podržite Najbolje knjige: tražimo mecene!

Kolačići (cookies) pomažu u korištenju ove stranice.

Korištenjem pristajete na korištenje kolačića. Saznajte više