31 big

Jeffrey Eugenides

Srednji spol

Incest koji je muškarca pretvorio u djevojčicu

Merita Arslani

Malo me koja knjiga toliko zaintrigirala da je pročitam kao što je to slučaj s knjigom “Srednji spol” Jeffreyja Eugenidesa. Privukla me naravno tema, jer od kada čitam ne pamtim da sam pročitala ijednu knjigu u kojoj je glavnik lik hermafrodit. I da ne bude zabune, pročitala sam je davno prije nego je počela cijela strka oko atletičarke Caster Semenyje, tako da me nije ponijela tračerska atmosfera o tome da li je Semenya muško ili žensko.
No, da se vratim na knjigu.
“Srednji spol” nije samo priča o hermafroditu, već o grčkoj obitelji Stephanides kroz nekoliko generacija, njezinom dolasku u Ameriku, ostanku u obećanoj zemlji i preživljavanju.
Priča počinje tako da 41-godišnji Cal prepričava svoj život u Detroitu i povijest svoje obitelji. Saznajemo da se rodio kao djevojčica, a roditelji su joj dali ime Calliope. Sve do 14. godine živio je kao djevojčica i tada počinje drama za djevojčicu koja nije mogla shvatiti što se s njom događa. Calliope se zaljubljuje u školsku kolegicu i o njoj govori kao o “mračnom predmetu želja”, ne znajući ni sama zašto se zaljubila u drugu djevojčicu, umjesto u dečka, kao i ostale njezine prijateljice.
Ni njezini roditelji, Milton i Tessie nisu imali pojma da njihova kćer nosi recesivni gen, ali je zato Calliopeina baka Desdemona od rođenja svoje unuke bila svjesna da se s malom Callie nešto događa. Tu dolazimo do epske priče obitelji Stephanides, jer Calliope nije slučajno rođena sa spolnom deformacijom.
Obiteljska priča počinje u jednom malom grčkom selu u kojem su živjeli brat i sestra siročad, Lefty i Desdemona. Nakon grčko-turskog rata odlučili su pobjeći u Ameriku, ali u to vrijeme to baš nije bilo jednostavno i kako im nije ostao nikakav drugi izbor, vjenčali su se. Kada su došli u Ameriku cijelo su se vrijeme predstavljali kao muž i žena, te s vremenom zaboravili da su bili brat i sestra. Dobili su sina Miltona, koji se oženio s Tessie, svojom rođakinjom.
Incest koji se kroz obitelj prebacuje s roditelja na djecu naprosto se negdje morao pokazati i bila je to Calliope.
Eugenides fenomenalno opisuje neobični obiteljski ep i pri tome mu uspijeva da ni u jednom trenutku ne osuđuje ili propituje moral i čestitost Stephanidesovih, ali zato stalno tjera čitatelja da nastavi čitati kako bi otkrio što se dogodilo s Calliope.
Nakon jedne nezgode, Calliope završava u bolnici gdje liječnici primjećuju da Callie ima samo nekakve vanjske karakteristike djevojčice, ali da je zapravo dječak. Šalju je u jednu kliniku u New York na testiranja i kada je shvatila da je namjeravaju operirati, Calliope bježi i dolazi u San Francisco gdje počinje svoj život kao muškarac imenom Cal.
Eugenides nije propustio detaljno ispričati kakvo je bilo vrijeme u kojem je obitelj Stephanides živjela u Detroitu. Obitelj je naime preživjela Veliku depresiju i prohibiciju, stvari koje su obilježile Ameriku dvadesetih i tridesetih godina prošlog stoljeća. Spominju se tu i ostali povijesni događaji, Drugi svjetski rat, vijetnamski rat, te stvaranje Fordove kompanije i svemu tome je obitelj svjedočila, a povremeno i u tim događajima aktivno sudjelovala.
Jedino što se Eugenidesu može zamjeriti u ovoj knjizi je povremeno beskrajno opisivanje obiteljske povijesti, koje pomalo prelazi u dosadu. No, unatoč tim sitnim “autorskim eskapadama u povijest”, Eugenides je napisao sjajan roman o jednoj obitelji uništenoj incestom, kojeg će rado čitati generacije koje dolaze.