6307 big

Francesca Melandri

Eva spava

Izvrsna pripovjedačica s talentom za detalje

Magdalena Blažević

Kad je paketić nepoznatog sadržaja proputovavši gotovo tri tisuće kilometara stigao na odredište, Evina ga je majka prepoznavši rukopis odbila u njezino ime. Na pitanje poštara Uda „Gdje je Eva“, majka je odgovorila „Eva spava“. Talijanska književnica Francesca Melandri pozivajući se na stihove „Izgubljenog raja“ Johna Miltona uzima ovu rečenicu za naslov romana koji je na hrvatskom jeziku ove godine objavila izdavačka kuća Fraktura u prijevodu Ane Badurine.

Dvije pripovjedačke linije koje Melandri postavlja jednu nasuprot drugoj u konačnici se spajaju tvoreći čvrstu i jasnu strukturu romana. Prvu je prepustila glasu sveznajućeg pripovjedača koji nas vodi na početak 20. stoljeća u Južni Tirol, regiju bogate i kompleksne povijesti gdje će započeti duga obiteljska priča, a drugu Evi, ženi koja će vlakom proputovati cijelu Italiju i iz svoje perspektive ispričati dijelove obiteljske i vlastite priče.

Smještajući likove na prostor sudara dviju kultura Melandri otvara teme oduzetih i nametnutih identiteta, utjecaj velikih povijesnih događaja na običnog čovjeka koji nad njima nema nikakve kontrole, represije fašističkog režima Benita Mussolinija te one nešto intimnije kao što je gubitak obiteljske zaštite i majčinske ljubavi. Francesci Melandri bila je dovoljna pripovijest o jednoj obitelji, o jednom čovjeku da ispripovijeda kolektivnu tragediju njemačkog govornog stanovništva na ovom području o čijoj su sudbini pregovarali Hitler i Mussolini nikad ne riješivši problem.

Okolnosti u kojima je odrastao Hermann Huber, otac Evine majke Gerde, pretvorile su ga u hladnog i krutog muškarca nesposobnog za ljubav. U braku s Johannom, ženom koja nikad nije osjetila nježnost, rađa se Gerda, žena čija priča dominira ovim vješto ispripovijedanim romanom. Gerda je ljepotica magične privlačnosti. Još u djetinjstvu osjeća pozornost vršnjaka, a kasnije muškaraca koji u njezinoj blizini nisu sposobni trezveno razmišljati.

Kroz njezinu priču Melandri poseže za književnim motivom koji Andrić naziva „ženskom nevoljom“. On je najuočljiviji u njegovim „Ženskim pričama“ (Anikina vremena, Mara milosnica, Olujaci, Žeđ, Ćorkan i Švabica i dr.), a za njega se vežu pitanja senzualnosti, oslobođenja ženske seksualnosti pod teretom patrijarhata i društvenih normi, problematika muško-ženskih odnosa te neizbježna kazna. Kad se Gerda po prvi put prepusti nekom muškarcu, u tom će trenutku započeti njezina tragedija. Trudnu i ostavljenu odbacit će je najprije vlastita obitelj, a kasnije i crkva te ostatak zajednice za koje će ona biti grešnica. Ovaj sveprisutni književni motiv crpi snagu iz čitateljskog interesa i područja identifikacije koji se njime otvara.

Melandri je romanom „Eva spava“ portretirala nekoliko izvanrednih književnih likova. Hermann, iako dalek i stran, skriva neizmjernu tugu. Autorica je njegov lik iskoristila kao simbol za izgubljenu generaciju koja neće biti sposobna prenijeti ljubav na vlastitu djecu jer je nije stigla ni primiti. Odbacivanje vlastita djeteta posljedica je neprevladanih trauma i nametnutih pravila. Ni Gerda se neće moći osloboditi tereta prošlosti. Nataložena sjećanja i odbacivanje zajednice uništit će u začetku svaku priliku za sreću. A Eva? Eva kao potomak takve loze pred čitatelja će iznijeti viđenje novog vremena, život žene koja je odbacila tradicionalne obiteljske spone i prepustila se životu.

Melandri je izvrsna pripovjedačica, ona s lakoćom slaže fine, jednostavne i efektne rečenice. Čitatelj će nedvojbeno više naginjati dijelovima romana koji se odnose na Hermanna i Gerdu jer oni pripovijedaju o burnim vremenima i ljubavima dok je Evina naracija smirena i staložena. Autoričin talent za uočavanje detalja dao je ovom romanu novu dimenziju, čitatelja je pustio da zaviri ispod kože junaka i upozna ih bez vanjske dekoracije.

Impresivna pripovijest o Gerdi, o usudu ženske ljepote u kojoj se pretapaju božansko i demonsko, izdigla se iznad romana u cjelini te obilježila ovu obiteljsku sagu. Mnogo je aspekata s kojih se može promatrati roman, ali u konačnici on je putovanje kroz koje se prepliću povijest Italije, život manjinskih zajednica i teških pojedinačnih sudbina.