1275 big

Chimamanda Ngozi Adichie

Polovica žutog sunca

Izvrstan roman o povijesti Biafre koji nose sjajni likovi

Lidija Deduš

Godina 1968. bila je godina događaja koji su mijenjali svijet. Bila je to godina rock'n'rolla, droge, slobodnog seksa, godina atentata na borce za pravdu i političke ličnosti, godina političkih previranja na svim kontinentima i godina čiji će događaji činiti prekretnicu u stvaranju svijeta kakav danas poznajemo. No, šezdeset i osma godina prošloga stoljeća ostat će zapamćena i po velikoj gladi koja je zadesila civilno stanovništvo Biafre. Po borbi u kojoj je, od rujna '68. do lipnja '69. godine, umrlo oko milijun ljudi.

“Polovica žutog sunca“ mlade nigerijske spisateljice Chimamande Ngozi Adichie roman je o Biafri i njezinim patnjama tijekom sedmog desetljeća prošlog stoljeća. No, ipak, to nije priča samo o ratu i ratnim stradanjima, već prvenstveno roman o praštanju, ljubavi i ljudskosti.

Da bi se radnja romana mogla jednostavnije pratiti, potrebno je možda reći nekoliko važnih činjenica o političkoj, kulturnoj i sociološkoj povijesti Nigerije koja je, do 1960. godine, bila britanska kolonija. Nakon odcijepljenja, njezino tlo nastanjuju etničke skupine raznolikih kulturnih obilježja i vjerskih pripadnosti: Hausa, Yoruba, Furlani i Igbo. Netrpeljivosti, prije svega bazirane na vjerskoj osnovi, kulminirale su 1965. godine, kada dolazi do pobune u kojoj pogiba nekoliko desetaka tisuća pripadnika plemena Igbo, a brojni postaju prognanici.

Revolt koji se probudio u stradalim ljudima potaknuo je njihove vođe na ideju o odvajanju od Nigerije i osnivanje samostalne Republike Biafre. Republika Biafra nije bila dugog vijeka. Kao država, samoproglašena izvan granica Nigerije, trajala je samo tri godine - u tom su vremenu njeni stanovnici iskusili neke od najvećih ljudskih patnji.

Ali, kao takva, ta je zemlja priča o želji za slobodom kao najvišem cilju ljudskog bića.

“Polovica žutog sunca“ govori o životu ljudi koji su ovim ratom izgubili sva materijalna dobra, proživjeli duševne i fizičke boli, no usprkos svemu ostali plemeniti i čovječni. A kreirajući likove koji će nositi radnju sve do samoga kraja, Chimamanda Ngozi Adichie stvorila je likove s kojima je nemoguće ne smijati se i ne plakati; likove koji, tako stvarni i bliski, moraju dotaknuti srce baš svakog čitatelja.

Početkom šezdesetih u kuću sveučilišnog profesora Odenigba stiže Ugwu, neuki dječak iz nigerijske provincije koji još vjeruje u vradžbine, predodređen da služi gospodaru kao kuhar i sluga sa cjeloživotnim angažmanom. Sluge se, u to vrijeme, još uvijek tretiraju kao bića nižeg stupnja inteligencije, ali Odenigbo je reformist koji vjeruje da samo pismeni ljudi mogu pridonijeti razvoju kulture i života u njegovoj zemlji. Stoga Ugwu, neposredno po dolasku, počinje pohađati školu i čitati knjige, da bi jednom bio spreman postati studentom sveučilišta u Nsukki.

Ugwuov lik, ujedno, čini i okosnicu romana, jer je u njemu personificirana Nigerija tog vremena: siromašna, podijeljena, i istovremeno zaostala i napredna. Ali, Ugwu će nositi radnju do samog kraja i taj će lik, koji odiše dobrotom, objediniti sve ono što se, u danim okolnostima, čini sasvim nemogućim: od nepismenog i poniznog dječaka postat će učitelj u ratnoj školi, ali, nakon novačenja, pokazati i životinjsku stranu svog karaktera. Karaktera svih ljudi u vrtlogu rata.

U vrijeme dolaska Ugwua, Odenigbo započinje i vezu s Olannom, ljepoticom iz bogate nigerijske obitelji, čiji roditelji održavaju veze s političkim vrhom Nigerije, te za Olannu i Kainene, njenu sestru blizanku - fizički jednako lijepu, ali karakterno potpuno različitu - planiraju budućnost kroz veze s nekima od ključnih figura političke scene tog vremena.

Međutim, Olanna se zaljubljuje u Odenigba i zapošljava na sveučilištu u Nsukki, dok Kainene preuzima dio očevih poslova u Port Harcourtu, te započinje vezu s Britancem Richardom Churchillom, piscem koji, došavši u Afriku, odlučuje tamo i ostati. Richard je neproduktivan pisac koji se tek snalazi u novom podneblju i u novim životnim uvjetima, ali njegova će uloga, tijekom godina, biti od izuzetne važnosti za državu.

Prijeratne godine obilježene su živim društvenim životom Olanne i Odenigba. Kroz njihovu kuću prolaze mnogi pripadnici intelektualnog vrha Nigerije, i baš tu se održavaju brojne intelektualne rasprave o budućnosti države. No, sredinom šezdesetih počinje rat za odcjepljenje Biafre od Nigerije. Biafru tada, etnički, većinski čine pripadnici plemena Igbo, kršćani po vjeroispovijesti. Nigerija je većinski muslimanska, i ovaj se rat, u prvu ruku, može činiti kao vjerski, ali Richard će ga, kao angažirani biafrijski novinar, najjasnije definirati kao rat u čijoj režiji stoji Velika Britanija, sa svim svojim političkim interesima i koristima.

Godine prije rata za Olannu i Odenigba godine su ljubavi, poštovanja i sreće. Međutim, hoće li ih ratne godine uspjeti očuvati od potpune propasti? Osim toga, Olanna i Kainene odavno ne održavaju sestrinske odnose kakve pamte iz djetinjstva. Ti će odnosi u potpunosti biti narušeni kad Kainene sazna kako je Olanna, potraživši utjehu u Richardovu krilu nakon burnog prekida s Odenigbom, izdala ne samo njezino povjerenje, već u potpunosti uništila bilo kakav trag krvnog srodstva između njih dvije.

Ipak, vrijeme čini svoje, a ljudsko srce je ljudsko srce. Tragedija biafrijskog naroda i godine koje će uslijediti, izblijedit će tragove mržnje iz odnosa ovih četvero ljudi, a primjer koji će pružiti svojim angažmanom na političkom i obiteljskom polju nemjerljiv je s gubitkom koji će, svatko od njih, iskusiti na individualnom planu.

“Polovica žutog sunca“ roman je o ratu. O dijelu povijesti tako bliskom, a ipak nedovoljno poznatom. Ali, životne tragedije glavnih protagonista, iako snažno prožete političkim zbivanjima, progonstvima, tugom, bijedom, glađu i borbom za pravdu, nisu od onih koje bi mogle pokolebati njihova hrabra srca.

I u tome je njihova najveća ljepota.