36 big

Carlos Ruiz Zafón

Sjena vjetra

Knjiga zbog koje se krši nepisano pravilo – okreće zadnja stranica i čita svršetak

Maja Šimleša

„Sjena vjetra“ i ja gledale smo se tri godine prije nego što sam je odlučila uzeti s police i prelistati taj pozamašan broj stranica. Uvijek sam se divila onim nadobudnim tinejdžerima (a i nešto starijima) koji izlaze iz knjižnica s dva kilograma gusto ispisanih stranica pod rukom i gutaju ih u samo nekoliko popodneva. Moglo bi se reći da zazirem od debelih knjiga i ako me ne osvoje u prvih nekoliko poglavlja, vrlo lako odustajem.

Ovaj Zafónov prvijenac za odrasle, objavljen 2001. u Španjolskoj i preveden na više od 30 jezika, u tome je definitivno uspio. Već nakon prvih nekoliko stranica bila sam sasvim elegantno i neprimjetno katapultirana u Barcelonu 40-ih godina, u kojoj se još snažno osjeća duh tek minulog građanskog rata i gdje se jedan 10-godišnji dječak sasvim neočekivano nađe u pustolovini koja će mu obilježiti život.

Daniel je sin barcelonskog knjižara staroga kova od kojeg je naslijedio ljubav prema knjigama. Nakon jedne besane noći, u kojoj otkriva da se više ne može sjetiti lica majke poginule u građanskom ratu, otac ga odvodi na Groblje zaboravljenih knjiga, labirint nekoliko tisuća knjiga poznat samo odabranima koji imaju svetu misiju čuvanja tog blaga. Običaj je da svatko od njih nasumce odabere neku knjigu s police i obveže se da će čuvati taj primjerak i brinuti se da nikad ne nestane. Daniel tako odabire knjigu nepoznatog autora Juliána Caraxa za koju se ispostavlja da je zadnji postojeći primjerak na svijetu jer su svi ostali misteriozno spaljeni. Knjiga zbog iznimne vrijednosti uskoro pobuđuje interes među knjižarima, ali privlači i neke druge tajanstvene likove iz prošlosti. Daniel uskoro shvaća da ga s Caraxom povezuje nešto puno veće od same knjige; njegov život koji počinje sve više sličiti životu zagonetnog pisca kojem se zametnuo svaki trag. Kako godine prolaze i Daniel odrasta, priča postaje sve zamršenija i opasnija ne samo za njega, već i za njemu bliske osobe.

Moglo bi se reći da ovoj knjizi ne nedostaje nijedan element nužan za dobru priču. Prepuna je intrigantnih zapleta i na prvi pogled bezizlaznih situacija; nešto poput ljudski toplije verzije „Da Vincijeva koda“ u kojoj je podjednako zanimljiva radnja začinjena sjajno razrađenim karakterima likova i njihovim međusobnim odnosima, uz, naravno, neizostavan element ljubavi, pomalo fatalističke kako to obično biva u romantičnim sagama strastvenih Španjolaca - samo je jedna ljubav ona prava, baš ona koja se dogodi na prvi pogled, gotovo je uvijek vječna, ponekad neuzvraćena ili nemoguća, no to nije prepreka apsolutno posvećenom i strastvenom voljenju.

Osim same radnje i dobro razrađene psihologije likova, Zafón osvaja i svojim spisateljskim umijećem. Njegov slikovit i bogat, ali idealno odmjeren španjolski (knjigu sam čitala u originalu) savršeno je sredstvo kojim dočarava atmosferu poslijeratne Barcelone. Pejzaži i prizori su toliko vjerni da vam se lako može dogoditi da neprimjetno kliznete u ono doba i doživite tamošnje boje i mirise. Likovi i dijalozi su pak toliko realistični da vam se nakon nekog vremena može učiniti da ih doista i poznajete: od Daniela, koji kroz ovu avanturu sazrijeva kao osoba i upoznaje samoga sebe, preko Fermína, mog najomiljenijeg lika, oličenja slobodnog i neuništivog duha te duhovitog i narodski mudrog čovjeka, pa sve do negativca Fumera, predstavnika mračne i trule strane novopečene vlasti iznikle iz ruševina rata. A nizanje zapleta i otkrivanje dijelova slagalice sjajno je dozirano kako bi se napetost održala tijekom cijelog romana.

Naime, ja sam u jednom trenutku podlegla iskušenju i nekih stotinjak stranica prije kraja nestrpljivo okrenula zadnji list i pročitala završetak. Ako se pitate zašto, objašnjenje je vrlo jednostavno; mučila me pomisao na to da bi kraj knjige prekomjernom dozom fatalizma i drame eventualno mogao razvodniti ili na bilo koji drugi način „pokvariti“ ovako dobru priču. A sad je na vama da otkrijete jesu li moji strahovi bili opravdani. Uživajte!