180 big

Alan Bradley

Slast na dnu pite

Moderna Pipi Duga Čarapa na tajnom zadatku

Merita Arslani

Kada roman ima naslov “Slast na dnu pite”, zadnje što vam padne na pamet je da je riječ o krimiću. I to vrlo solidnom krimiću, koji je samo još jedan dokaz da knjigu ne treba suditi prema koricama, ili u ovom slučaju, naslovu.

Pisac Alan Bradley autor je brojnih knjiga za djecu i ovo mu je prvi pravi izlet u “svijet odraslih”, barem po književnom žanru, i to se u njegovom stilu pisanja prilično osjeti.

U središtu priče je 11-godišnja Flavia de Luce, znatiželjna i luckasta najmlađa kći u obitelji de Luce, koja slobodno vrijeme provodi u svom kemijskom labaratoriju i smišlja kojekakve pokuse kojima izluđuje svoje starije sestre. Kao što to obično biva, njezine sekice su sve ono što Flavia nije, pa tako ni njihov odnos nije baš blistav. U ništa boljim odnosima nije ni s ocem, koji se nakon smrti supruge povukao u svoju radnu sobu, ali Flaviju to ne sprečava da se sama dobro zabavlja sa svojim epruvetama.

Njezinu “kemijsku” idilu jedne noći prekida čudan razgovor kojeg prisluškuje dok otac u radnoj sobi razgovara s nepoznatim muškarcem. Flaviji se nije svidio prijeteći ton u kojem se razgovor vodio, ali je zato bila vrlo uzbuđena kada je u zoru u vrtu kuće pronašla leš muškarca s kojim je njezin otac razgovarao.

Njoj to nije bio događaj koji ju je zabrinuo, već idealna situacija da unese malo živosti u dosadno ljeto. Nakon što je zaključila da policija ne radi dobro svoj posao, Flavia je krenula u vlastitu istragu za koju nitko ne zna, uvjerena kako je u ubojstvo upetljan njezin otac, jer je s neznancem posljednji razgovarao. Posljednji, ako ne računamo da je muškarac još bio živ kad ga ja Flavia pronašla i da joj je uspio reći svoje posljednje riječi, odnosno jednu riječ - Vale.

Flavia istragu počinje tako da provjeri odakle je muškarac došao i zašto, te što mu je značio onaj “vale”. Njezina istraga odvela ju je u očevu prošlost, dok je još išao u školu, sve do sumnjivog samoubojstva jednog profesora koji mu je predavao i čudne ekipe s kojom se otac de Luce družio. Leš iz vrta jedan je od njegovih školskih prijatelja, a interes za priču pokazao je još jedan kolega iz školske ekipe, koji nakon dugo vremena ponovno dolazi Flavijinom ocu raščistiti dugove iz prošlosti. Razlog je dugo čuvana tajna školskih prijatelja, ali i ono nikad dokazano samoubojstvo njihovog profesora, pasioniranog skupljača poštanskih maraka, čija je zbirka posvađala prijatelje i nakon trideset godina ponovno ih spojila.

Flavia de Luce vrlo je zanimljiv lik, koji povremeno podsjeća na Pipi Dugu Čarapu zbog svojih suludih ideja, ali zapravo vrlo očekivanih za klinke u tim godinama. Prema najavama, ovo je prvi roman o Flaviji i uskoro nas čeka cijela serija Flavijinih zgoda i nezgoda.

Bradley je priču jako dobro i zanimljivo osmislio, što mu je i donijelo nagradu Dagger za najbolji kriminalistički roman. Međutim, u njegovom stilu osjeća se “profesionalna deformacija” dugogodišnjeg pisanja za djecu, pa tako ne možemo reći da je roman pisan u maniri klasičnih majstora krimića. Bradleyju, naime, malo nedostaje onog “suspensa” u pisanju na kojeg su poklonici krimića navikli. No, to ipak ne umanjuje vrijednost odlične priče, a i mora mu se priznati još jedna stvar, a to je originalnost glavnog lika, Flavije. Ona je unijela neuobičajenu zabavu u kriminalistički žanr, pa je tako “Slast na dnu pitu” knjiga koju ćete, unatoč netipičnom stilu za ovaj žanr, sigurno pročitati do kraja.