6217 big

Nicola Yoon

Sve, baš sve

Nježna priča o ljubavi i alergiji na svijet

Mihaela Štefec

Može li knjiga ispasti loša kada počinje dobro poznatom rečenicom iz "Malog princa": "Evo moje tajne. Vrlo je jednostavna: samo se srcem dobro vidi. Bitno je očima nevidljivo“? Možda, no to nije slučaj u ovom romanu prvijencu autorice Nicole Yoon.

Već na koricama knjige saznajemo kako je glavni lik djevojka koja boluje od rijetke bolesti, a koja je obilježila čitav njezin život. Madeline Whittier čitav je život provela u balonu, pod staklenim zvonom jer, kako i sama kaže: "Doslovce, alergična sam na svijet". Na prvim stranicama romana objašnjava kako se radi o jako rijetkoj bolesti imunosnog sustava, tzv. "bolesti bebe u balonu", opasna je jer bilo što može biti okidač za nastup bolesti, a kad se pokrene, može biti kobna, kao što se jednom dogodilo dok je Madeline bila beba.

U bijeloj sobi, s bijelim namještajem, u kući s filtriranim zrakom, iz koje nikad nije izašla, pod zaštitom majke i njegovateljice Carle, Madelinein život odvija se jednolično punih sedamnaest godina. Majka joj je omogućila takav život da joj što manje smeta njezino zdravstveno stanje – tako se obrazovala kod kuće, slušajući predavanja uglavnom putem Skypea, pročitala je mnoštvo, prethodno dobro dezinficiranih knjiga, imala je svoju malu staklenu, umjetnu, tropsku oazu – i Madeline je zapravo bila zadovoljna.

Čitav joj je život bio jednoličan, svaki dan, jedan za drugim, kao što su slova u rečenici "Ana voli Milovana", sve dok jednog dana nije čula zvuk kamiona za selidbe kod kuće preko puta i ugledala njega – Ollyja. S njim počinje novo poglavlje njezina života, u kojem ona poželi doživjeti više. Nije više zadovoljna životom u zaštićenom balonu. Poželi stvarno živjeti.

Ova knjiga, koliko nudi jednu lijepu, nježnu ljubavnu priču, toliko nudi i važne pouke o životu i odrastanju. Najveće mudrosti izlaze iz usta Madelineine njegovateljice Carle koja je službeno zadužena za brigu o njezinu fizičkom zdravlju, no puno joj je više pomogla na duhovnom putu, u odrastanju i upoznavanju života. Iz njezinih su usta izašle neke od najljepših i najvažnijih rečenica čitavoga romana: "Ljubav te ne može ubiti" i "Život je dar. Nemoj zaboraviti živjeti ga".