154 big

Rick Riordan

Kradljivac gromova: Percy Jackson i Olimpijci

Oprez, Olimp se preselio, a minotauri šeću ljetnim kampom!

Ivana Bajer

Jedna od prvih stvari koja mi je pala na pamet dok sam čitala “Kradljivca gromova” bila je da moram pogledati na internetu što je Rick Riordan po zanimanju, jer bi bilo savršeno imati njega za, recimo, profesora povijesti! Zašto? Jer je ova knjiga jedna od najuzbudljivijih lekcija iz povijesti/mitologije koju sam do sada doživjela!

Rick Riordan je jednu od meni najtežih i najkompliciranijih lekcija iz povijesti - grčku mitologiju, uobličio u super uzbudljivu knjigu za djecu, nakon koje ti je sve apsolutno jasno: tko je tko na Olimpu, kakvi su njihovi međusobni rodbinski i emotivni odnosi, tko je vladar čega i što je kojem Bogu priraslo srcu... Nikada mi neka lekcija iz općeg znanja nije bila tako jasna i tako uzbudljivo dočarana!

Priča počinje s dvanaestogodišnjim Percyjem Jacksonom koji se u svom životu oduvijek osjeća, pa recimo, malo neprilagođenim. Stalno upada u nevolje, upravo je izbačen iz šestog internata, a cijela priča se dodatno zakomplicira kad se profesorica Dodds pretvori u krvožedno čudovište koje ga želi ubiti. Naravno, Percyju za epizodu s profesoricom-čudovištem nitko ne vjeruje. Sve dok ga u ljetnom kampu ne počne proganjati minotaur. Najednom se svuda oko njega počinju pojavljivati likovi iz grčke mitologije koji su itekako živi i sada u 21. stoljeću! I tu počinje njegova avantura.

Bogovi s Olimpa su naravno – besmrtni, samo se pojavljuju ponekad pod drugačijim imenima, a središte njihove moći – Olimp, seli se kako se seli i centar civilizacije. Prvo su živjeli u Grčkoj, a onda malo u Rimu (tada su se zvali Jupiter i Venera, umjesto Zeus i Afrodita), pa u Njemačkoj, Francuskoj, Španjolskoj, Engleskoj, a trenutno se Olimp nalazi na 600. katu Empire State Buildinga u New Yorku. A gdje drugdje?! Usput, ulaz u podzemni svijet je u Los Angelesu.

S obzirom da su bogovi besmrtni i imaju na raspolaganju svo vrijeme ovoga svijeta, često se dogodi da se zaljube u smrtnike i s njima imaju djecu. Ova djeca, polubogovi ili demibogovi, kako ih se zove u knjizi, dolaze na svijet bez znanja o svom porijeklu i najčešće se zbog toga ne uspijevaju prilagoditi vanjskom svijetu. Često su (kao i naš glavni lik u knjizi Percy) disleksični, jer im je “prirodno” pismo – grčko, pa im često latinična slova – bježe. Osim toga, uglavnom boluju od ADHD-a (Attention Defficit Hiperactive Distorder - poremećaj hiperaktivnosti i deficit pažnje), jer im je on potreban kao instinkt za preživljavanje polubogova među ljudima. A i za borbu, jer polubogove često žele ubiti nege druge mračne sile. I ovdje još jedna čestitka autoru knjige na tome što djecu s disleksijom i ADHD-om prikazuje kao glavne “pozitivce” u knjizi i sinove bogova, dajući im time novu ulogu u društvu i šireći ujedno razinu društvene svijesti. Jer – budimo iskreni - ovakva djeca se često u školama ne tretiraju s dužnom pažnjom i poštovanjem. Lijepo je bilo od autora što ih je smjestio u knjigu kao “polubogove” jer u svakodnevnom životu obično ne dobivaju takav tretman.

Djeca bogova inače žive u Ljetnom kampu za demibogove, gdje ih razne vrste mitskih bića poučavaju preživljavanju u vanjskom svijetu (Percyjev omiljeni profesor je Hiron, kentaur). Percy stiže u kamp u malo nezgodnom trenutku – upravo je netko ukrao s Olimpa Zeusov glavni gromovnik. A glavni osumnjičeni za to je – glavom i bradom – on! Kako bi dokazao svoju nevinost, Percy kreće na Olimp vratiti gromovnik Zeusu, a u tome ga prate njegov zaštitnik satir Grover (dječak koji je od struka na niže – jarac) i Annabeth, poluboginja kći božice Atene. U svojim avanturama Olimpijci sreću mitska bića u razni oblicima: na primjer boga rata Aresa u liku dugokosog bajkera, ili Meduzu kao vlasnicu prodavnice kamenih kipova koje je samostalno izradila, odlaze u posjet Hadu, Zeusu i Posejdonu. Svi likovi vrijedni spomena u grčkoj mitologiji pojavljuju se u Percyevoj uzbudljivoj avanturi!

Prema knjizi je 2010. napravljen i istoimeni film u kojem se, na primjer, pojavljuje Uma Thurman kao Meduza i Pierce Brosnan kao Hiron – učitelj kentaur.

I, na kraju, pogodite što: moje je instinkt bio dobar! Rick Riordan jeste profesor engleskog jezika i povijesti u Kaliforniji. Voljela bih da sam mogla imati takvog profesora u školi! Ali kako većina naših škola još nema tako maštovite profesore, preporučujem knjigu roditeljima kao poklon za djecu: umjesto dosadne pouke o bogovima i mitologiji, zahvaljujući Percyju, društvu i njihovim avanturama garantirano će zapamtiti sva obiteljska stabla i likove s Olimpa!