1559 big

James A. Levine

Plava bilježnica

Potresan roman o dječjoj prostituciji u Indiji

Ovo je knjiga koja vam se neće svidjeti. Ne zato što je loša, već zato što "Plava bilježnica" nakon čitanja u vama ostavlja nekakvu gorčinu, koja se teško može izbaciti iz misli. Nećete je opisivati kao laganu i lijepu, već kao potresnu i dojmljivu, a ponekad čak u vaše opise može zalutati "degutantno, gadljivo".

Što drugo reći o knjizi u čijem je centru Batuk, dječja prostitutka? Tek joj je 15 godina, a već šest je "u poslu". Trenutno se nalazi u Ulici kaveza u Mumbaiju, gdje se preko pola milijuna djece svakodnevno nudi onima koji ih žele iskoristiti. Stravično, zar ne?

Sama knjiga je fikcija, ali kao da nije. Ulica kaveza zaista postoji, a autora Jamesa A. Levinea je posjet Mumbaiju i inspirirao da napiše ovu priču. Pričao je s djecom koja su se našla u tom paklu, a vidjevši malenu djevojčicu kako sjedi ispred kaveza i piskara u plavu bilježnicu dobio je ideju za knjigu.

Batuk je tako postala preslika izgubljene djece koja svakodnevno u dalekoj Indiji proživljavaju nešto što nijedno dijete nikad ne bi smjelo doživjeti. Otmice, krađe, droga, prostitucija, tučnjave, ubojstva - njihova su svakodnevnica. Malena Batuk u bilježnici, koja se jednog dana slučajno nađe u njenim rukama, opisuje svoju sudbinu, samo jednu u moru sličnih onima koje je okružuju.

Zavirujemo tako u svijet nama nepoznat, u jednu običnu obitelj sa sela u Indiji. Batuk zbog tuberkuloze završava u bolnici, gdje igrom slučaja nauči čitati i pisati. Otkriva tako ljubav prema riječima, a otac i ona počinju sanjariti kako će, kao jedina pismena u obitelji, biti doktorica i učiteljica. Od snova do surove realnosti dovoljan je bio jedan malen korak. Zahvaljujući očevoj nesmotrenosti, obitelj ostaje bez novca i Batuk tako završava daleko od kuće, prodana u ruke grabežljivaca koji je vide kao čistu zaradu, a ne malu, nevinu djevojčicu.

Od prvog dana u Mumbaiju ona to više nije. Ona je tek ljuska onoga što je nekada bila. Otupjela, očvrsnula verzija Batuk koja, bez obzira na okove, još nalazi slobodu u svojim mislima. Njen um nitko ne može sputati, njene riječi su čiste i iskrene, njeno oružje je olovka, a njen spas su retci teksta koje ispisuje u svoju malu plavu bilježnicu. Naznaka da je dijete, ima jako malo, na to nas podsjećaju samo detalji poput činjenice da spolni čin naziva "pravljenjem kolača", a svoj spolni organ "zeko".

Opisi su brutalni i sirovi, pa ponekad možete osjetiti potrebu da zatvorite knjigu i odvratite pogled od nje. Da zaboravite što ste pročitali, ali i da se zapitate zašto to uopće radite... Možda zato što želite znati. Jer možemo mi zatvoriti knjigu, ali te stvari će se ipak događati. Djeca će se i dalje prodavati, prostituirati, otimati i ubijati. Knjige nam služe da upoznamo svijet, a nažalost svijet je daleko od idealnog, veselog i lijepog. Često je ružan, gadan i brutalan.

Istina, kada pročitate tužnu sudbinu malene Batuk, pomislit će te kako ste sretni. Kako su vaše muke minorne naspram onima koje ta djeca svakodnevno proživljavaju. S druge strane, osjetit ćete se potpuno bespomoćni. Kao paralizirani promatrači tragedije.

To se dogodilo i autoru prilikom posjete Indiji. Upravo zato je morao nešto napraviti, a riječi su iz njega izišle brže nego što je mislio. Napravio je još mnoge stvari, ali više o tome ćete saznati u pogovoru, koji daje realnu pozadinu ovoj fiktivnoj priči.

"Plava bilježnica" je knjiga koju dugo, dugo nećete moći izbaciti iz glave. Priču malene Batuk pamtit ćete, pa makar je pokušali zaboraviti.