303 big

Stephenie Meyer

Kratki drugi život Bree Tanner: novela iz Pomrčine

Predjelo za ovisnike o vampirskoj romansi

Ivana Bajer

Priča iz internetskih krugova, a i jednog televizijskog intervjua sa Stephenie Meyer kaže da je, nakon planetarnog uspjeha svog serijala "Pomrčina" i objavljene četiri knjige, Stephenie počela pisati petu koja je bila posebna zbog toga jer je prvi put pisana kroz svijest vampira Edwarda (a ne ljudske protogonistice Belle kao prve četiri knjige). No, u jednom trenutku pisanja knjige, netko je ukrao rukopis s njenog računala i pustio nedovršeni roman na internet. Stephenie se jako naljutila zbog toga i prestala pisati peti nastavak do daljnjega (nije nikada rekla da je potpuno odustala, samo je tada prestala). Umjesto toga nastao je "Kratki drugi život Bree Tanner", kao nastavak serijala "Pomrčina".

Zašto? U uvodu u knjigu Stehenie sama pokušava objasniti kako i zašto je jedan sitan, naizgled trivijalan lik u "Pomrčini" dobio svoju novelu. Objašnjava nešto što mene kao čitateljicu uvijek pomalo fascinira: proces pisanja. Kada pisci krenu pisati i stvarati svoje likove, postane li to u jednom trenutku dvosmjeran proces? Mnogi pisci kažu da je upravo tako. Priča, likovi počnu pisati sami sebe i imati neki svoj odvojeni život, kao da ožive i sami počnu voditi tijek pisanja, a pisac samo prati i zapisuje. Tako je nekako nastala i Bree.

U samom romanu, s točke gledišta Belle, ona ima život od pet minuta. Bella ju u "Pomrčini" promatra i razmišlja kako u njoj vidi vlastitu budućnost kada jednom postane vampirica. I to je sve. No Bree je u samom procesu pisanja odigrala bitnu ulogu za Stephenie. Sinopsis o njenom životu nastao je nekako sam, dok je Stephenie pokušavala razumjeti, uživjeti se u "novorođene", tek nastale vampire koji u svojoj svijesti prvih mjeseci života imaju samo jednu stvar: krv. Želeći shvatiti život iz njenog kuta, oslikati kako to novorođeni vide nas ljude, što ih pokreće i motivira – nastali su likovi, dijalozi, a zatim cijela jedna novela.

Novela je pomalo prenatrpana likovima koji nisu dovoljno duboko oslikani, s banalnim dijalozima sličnim prepirkama tinejdžera u nekoj srednjoj školi (što je možda bila i namjera, s obzirom na ciljanu publiku). I sama radnja je nekako prejednostavna: novela se odvije u svega nekoliko dana i nema nekih posebnih zapleta ili misterija u njemu, možda zbog toga što oni koji su pročitali "Pomrčinu" sve to već znaju, pa nedostaje iščekivanje.

Pojavljuje se tu i pomalo neuvjerljiva ljubavna priča (kakva je to novela za tinejdžere bez ljubavne priče?!). No novela ipak uspijeva u svojoj namjeri: oslikati jednu drugu dimenziju i stranu vampira koja nije detaljno obrađena u ostale četiri knjige, zbog čega postaju jasnije motivacije likova iz "Pomrčine". I, naravno, kao čitateljicu i ovaj put me osvojila jednostavnost i pitkost pisanja Stehenie Meyer - čitanje njenih romana za mene je odmor i relaksacija, bez ikakvih pretjeranih očekivanja.

Najbolji dio ove novele je osjećaj koji se intenzivira pred kraj i koji ostaje još dugo nakon što zatvorite knjigu. Pred kraj novele počinje borba koja je opisana detaljno u "Pomrčini", a koja je u ovoj priči pisana iz jednog potpuno drugačijeg kuta. Likovi o kojima smo čitali u "Pomrčini" i uz koje smo se vezali – Bella, Edward i cijela obitelj Cullen - sada se pojavljuju tek kao "visoki crvenokosi vampir" ili "ona ljudska", tjerajući nas da pogađamo koji od likova je upravo progovorio ili napravio nešto. Sama borba kovena Cullen s novorođenima odvija se dok Bree ima zatvorene oči.

Dok ona opisuje čudne zvukove borbe oko sebe, čitateljeva mašta se pretvori u vatromet – pokušavajući prizvati u sjećanje detalje koji su tko zna kada pročitani u "Pomrčini". Nejasne opise kroz njene zatvorene oči čitateljeva mašta grozničavi pokušava povezati – tko je sada to bio, što ovi zvukovi znače, kako je to bilo u knjizi, što će se sada dogoditi? Poznate likove i događaje spisateljica stavlja pred vas, ali ih morate promatrati kroz gustu zavjesu i razaznavati što se događa! Pravo slatko mučenje za ovisnike o serijalu "Pomrčina" kakva sam ja! I kada se novela završi, kao što novorođeni imaju u ustima peckanje od neutažene žeđi za krvlju, tako je i meni u ustima ostala živa, gotovo vampirska želja da dograbim u ruke ponovo sva četiri romana iz serijala "Pomčina" i ponovo ih čitam! Po tko zna koji put.

"Kratki drugi život Bree Tanner" upravo je to. Malo predjelo za ovisnike o ovoj vampirskoj romansi. Prije nego opet po tko zna koji put prionete na glavno jelo!