Book zeljezni plamen 2d

Rebecca Yarros

Željezni plamen

Rebecca Yarros novi je hit: telepatski zmajevi, magija i vruće scene seksa

Prije nego što je svojem nakladniku predložila da napiše fantastični serijal o telepatskim zmajevima i njihovim jahačima, američka spisateljica Rebecca Yarros (1981.) bila je već objavila dvadesetak ljubavnih romana. Nije moj žanr, ali po svemu sudeći dobro su prošli kod čitatelj(ic)a: jedan od njih Kirkus je 2019. uvrstio na svoju listu najboljih knjiga, a Yarros je dobila i niz odličnih kritika u Publishers Weeklyju. No čitateljska pomama koju je izazvalo njezino "Četvrto krilo" i nastavak "Željezni plamen" (Fokus komunikacije, prijevod Anja Franjić) sasvim je druga kategorija: Yarros je na dobrom putu da postane nova J. K. Rowling (serijal o Harryju Potteru) ili svojedobno Stephenie Meyer (saga "Sumrak").

Nakon što je njezin izdavač Entangled neočekivano prihvatio prijedlog, u roku od nekoliko mjeseci napisala je prvi od najavljenih pet dijelova serijala Empyrean i šokirala se kad su joj rekli da ga planiraju tiskati u više od 100 tisuća primjeraka. Pokazalo se, međutim, da je bilo premalo jer je "Četvrto krilo" u samo sedam mjeseci – od objave u svibnju 2023. – prodano u više od dva milijuna primjeraka!

Nakon što sam pročitala oba nastavka u engleskom originalu rekla bih da je tajna u vještoj mješavini žanrova ljubića i fantastike koji su stvorili novi podžanr poznat kao "romtastika" (romansa i fantastika). Nije poznato kad se pojam prvi put počeo upotrebljavati: nakladnik Bloomsbury tvrdi da je on prvi skovao pojam kako bi opisao žanr kojim se proslavila Sarah J. Maas (njezin serijal "Prijestolje od stakla" također je objavio Fokus), no Urban Dictionary bilježi pojam još 2008. godine. Kako god, u romtastici su fantastični i ljubavni zaplet podjednako važni, a radnju nosi junakinja koja mora svladati teške izazove.

Priča Rebecce Yaross zbiva se u fiktivnom kraljevstvu Navarre uspostavljenom prije 600 godina kad su se ujedinili zmajevi i odabrani jahači kako bi se zaštitili od neprijateljskog Poromiela koji također ima jahače, ali slabijih grifona. Kad se zmaj i jahač združe u vezu koju može prekinuti samo smrt, magija iz zmaja prelazi u jahača koji razvija moćnu sposobnost, insignij. Jahači oba spola ravnopravno se treniraju u vojnom učilištu Basgiath koje, osim Kvadranta jahača, čine još tri: pisara, iscjelitelja i pješaka.

Junakinja Violet Sorrengail trebala je postati pisarica i život provesti među knjigama, ali je njezina majka generalica natjera u Kvadrant jahača gdje je već prvi dan dočeka ubojiti Xaden Riorson, sin izdajice kraljevstva čija je pobuna krvavo ugušena prije dvije godine…

Violet nije tipična romantična junakinja, ali one to već dugo nisu, barem ne u žanru fantastike. Moderne cure spašavaju se same, često su i jače i domišljatije od svojih ljubavnih interesa, čak i kad su, kao u Violetinu slučaju, krhke građe (Yarros boluje od rijetkog Ehlers-Danlos sindroma, nasljednog poremećaja vezivnog tkiva, pa je to prenijela i na svoju junakinju), a ne prezaju ni od tučnjava ni od ubojstava. Detalje pripovijesti koja se zasad proteže na više od 1300 stranica ne želim otkrivati jer ću vam upropastiti čitanje, no u pitanju je vrsta literature koja se čita u jednom dahu: nema ovdje puno spavanja dok ne dovršite knjigu.

Žanr je vaš ili nije, ali treba napomenuti da je Rebecca Yarros odlično osmislila fantastični dio pripovijesti, a ljubavne scene začinila je vrućim, detaljno i jako dobro opisanim prizorima seksa. Pored toga i "Četvrto krilo" i "Željezni plamen" vješto su napisani: junaci su dobro razrađeni i uvjerljivi, čitatelj će se za mnoge emotivno vezati, Yarros je iznimno duhovita, a ne znam tko nakon ovoga ne bi želio imati zmaja i spašavati svijet od zla.

Uvjerljivosti priče sigurno doprinosi i to što je Yarros odrasla u vojničkoj obitelji, a pisati je počela zbog nesanice od koje je patila dok joj je suprug bio u misiji u Afganistanu. Par je u braku dvadeset godina i imaju šestero djece, od kojih je jedna usvojena djevojčica s poremećajem iz spektra autizma.

I "Željezni plamen", koji je upravo krenuo u prodaju u Hrvatskoj, čitatelje će ostaviti u paklenoj muci: srećom, za one koji čitaju na engleskom, morat će čekati samo pola godine, jer je treći dio, "Onyx Storm", najavljen za siječanj iduće godine, a Amazon je kupio prava za televizijsku seriju.

* Recenzija je originalno objavljena u magazinu Globus.