1605 big

Anne Swärd

Do posljednjeg daha

Roman koji upozorava zašto se treba čuvati ljubavi, zmija, autoputa, vatre i šišmiša

Katarina Gulan

Roman je ovo koji mijenja boje poput jesenjeg dana. Na početku pomalo distanciran, siv i hladan postepeno prema smiraju poprima prave rujanske boje, boje mjeseca u kojem su se glavnoj junakinji događale najvažnije priče. Poput nagovještaja promjene godišnjih doba, Anne Swärd iz poglavlja u poglavlje unosi novo uzbuđenje, no i nagovještaj nemira i promjene, teških životnih priča, dilema i trauma odrastanja, prelaska iz doba nevinosti u neki suroviji svijet. Svojim poetičnim rečenicama Anne Swärd osvaja čitatelja. Polako, ali sigurno otkriva isprepletenost sudbina ljudi koji su se našli uhvaćeni u nevidljivu mrežu ispletenu strahom i iz koje se ipak, unatoč neprestanom bijegu, ne da pobjeći.

Glavna junakinja je malena Lo, djevojčica koja je ime dobila po risu. Lo je prva generacija rođena na jugu Švedske kamo obitelji njezine majke i oca dolaze s krajnjeg sjevera u potrazi za boljim životom. No, teret od kojeg žele pobjeći prati ih poput sjene i privlači nove, sve tamnije. Za velikog ljetnog požara Lo upoznaje zagonetnog dječaka mađarskog podrijetla, Lukasa, s kojim odmah razvije posebnu, neraskidivu, a u isto vrijeme i beznadno neodrživu povezanost. Ključnu ulogu u njenom životu od trenutka susreta zauzima Lukas. No, od samog početka njihov odnos opterećen je teretom protivljenja njezine obitelji. Ipak, uporno i u svom skrivenom svijetu u napuštenoj kući ronioca bisera, Lo i Lukas uspjevaju pobjeći od svakodnevice pune trauma i razvijaju sve jaču vezu i sve prisnije prijateljstvo. No, jedan izlet u Kopenhagen zauvijek je promijenio njihov odnos, ali i životni smjer kojim su svaki za sebe krenuli, a da se zapravo nikada jedan od drugoga nisu odvojili. Lo u svojoj sedamnaestoj godini izabire bijeg, odlazak od kuće i neprestano lutanje, ali i uzaludnu neprekidnu potragu za Lukasom u raznim muškarcima koje susreće. Otišla je bez pozdrava, da ga zaboravi, pokušala pobjeći, ali je ostao zauvijek prisutan u mislima. Više od prijatelja ili ljubavnika, predstavljao je vrijednost koja je izgubljena, dio nje koji se više ne može vratiti.

U svom bijegu pušta druge muškarce samo da prođu prije nego ju stignu okrznuti svojim slabostima. Dopušta im da budu iluzije i poput šarenog balona nestanu prije nego se iluzija rasprsne. Ionako, nisu bitni oni. Nikada nisu bili. Samo Lukas koji je od onog kobnog izleta postao dalek. "Bili smo spojeni, bez dodira na vlastitim putanjama kao planeti, nismo se mogli približiti ni udaljiti, paleći jedno drugo". Kao planeti na vlastitim putanjama, tako su otada živjeli svoje živote u bijegu, istodobno se međusobno tražeći.

"Čuvaj se ljubavi. Ljubavi i zmija. Ljubavi, zmija i autoputa. Ljubavi, zmija, autoputa, jezera. I vatre. Šišmiša. Žica visokog napona. Filmova strave." Govorila joj je njezina majka. "Ljubav i laži. Naročito ljubav, njezin je otrov poput zmijskog, ide ravno do srca, ne stigneš osjetiti bol, gotov si u času", tako je govorila majka zbog čega se Lo uvijek pitala koga je tako voljela. Na kraju saznaje. Na kraju nam je svima sve jasno. Sve priče, životi i sudbine su isprepleteni.

Isprepletena je i prošlost i sadašnjost - dviju obitelji, djetinjstvo malene Lo, njezino i Lukasovo odrastanje i odrasla dob.

Anne Swärd vješto uvlači čitatelja u uzbudljivi vrtlog ljudskih sudbina i baca nas tren u prošlost, tren u sadašnjost i tako, između ostalog, dočarava kaotičnost unutarnjih sukoba svih likova. Jedan trenutak gledamo malenu Lo, već idući smo u velikom gradu u kojem Lo leži u krevetu nepoznatog muškarca, da bi završili u svijetu o kojem je mogla slušati samo ih majčinih priča, svijetu prije nje. U tom vrtlogu pratimo put od djevojčice do žene, usput otkrivajući priče svih drugih aktera u njenom životu. Uvjerljivo prikazanu kompliciranost ljudskih osjećaja i snagu unutarnjih sukoba, bol gubitka i strah od boli, polako slaže u jednu cjelinu i otkriva nam je.

Sve više i dublje čitatelja uvlači u priču. Priču o bijegu, ne dajući vam da pobjegnete - do posljednjeg daha.

Roman je obojan bojama koje možda ne leže svima najbolje, teškim temama, ali ipak - odlična je ovo knjiga za bijeg.