959 big

Ben Pastor

Lumen

Roman prvijenac mlade spisateljice koji je u sebi objedinio ratnu i detektivsku priču, političku intrigu, psihološki ratni triler te mističnu vjersku zagonetku

Što se događa kad se mladić u ranim dvadesetim godinama, doktor filozofije i veliki talent za klavir, nađe usred rata? Martin Bora, ponesen mladošću, shvatio je da ga rat pokreće. Tri tjedna nakon što je proglašen satnikom, našao se u neočekivanoj situaciji - zadužen je da istraži ubojstvo sestre Kazimierze. Sestra je imala sposobnost predviđanja budućnosti, te je bila važna kako za “obične” osobe, tako i za vojnike.

U vrtlogu istrage Bora se našao sa svećenikom iz Amerike koji je došao istražiti fenomen redovnice. Mladić i svećenik se ne slažu, pretežito zato što imaju različite poglede na rat, ali i na život. Ipak, kako vrijeme prolazi, a oni moraju blisko surađivati, njihov odnos se popravlja, iako si oni to odbijaju priznati. Istraga se proteže kroz cijeli roman, a i u njoj se krije tajna naziva knjige. Što je zapravo Lumen i na koji je način povezan s redovnicom, otkrivati ćete zajedno s mladim satnikom.

Uz istragu, Bora ima još problema – stan dijeli s kolegom Retzom, koji je stariji, ali i iskusniji u mnogo čemu. Često mijenja žene, čime komplicira ne samo svoj, već i život svoga cimera. Svi znaju da petljanje s više žena istodobno ne može završiti dobro, ali rijetko koga osveta sustigne tako kako je sustigla Retza. Usto, stalna blizina žena u Bori budi čežnju za njegovom ženom koju je ostavio samu jer je morao ići u rat. U svakom slučaju, nije mu lako.

No, ipak, najteža stvar koja ga muči je sam rat. Iako je u njega ušao pun ideala, zanesen parolama i lažima, vidjevši kako to sve zapravo funkcionira, počinje spoznavati surovu realnost. To ga dovodi do preispitivanja samoga sebe. Shvaća da ne zna što će raditi kada rat završi, da bez rata zapravo ni on ne postoji. Polagano dolazi do zaključka da je za pametnoga čovjeka rat odmah na početku izgubljen. Kroz knjigu gledamo urušavanje mladoga čovjeka, urušavanje njegova duha. Iako se prikazivao snažnim, užasi rata kojima je bio izložen svakodnevno, nikoga ne bi mogli ostaviti ravnodušnima.

“Lumen” je roman prvijenac spisateljice Ben Pastor i pripada žanru povijesnoga romana, no u sebi krije mnogo toga – to je ujedno i ratna i detektivska priča, politička intriga, psihološki ratni triler, te mistična vjerska zagonetka.

Inače, Ben Pastor je rođena u Rimu, a trenutno radi kao profesorica na Sveučilištu u Vermontu u Sjedinjenim Američkim Državama. Piše na engleskom jeziku i jedna je od talentiranijih spisateljica povijesnih romana. Nagradu Premio Zaragoza dobila je 2008. godine.