506 big

Lauren Kate

Pali anđeo

Roman za razbibrigu i kad poželite romantično “šećerno” predoziranje

Lucinda Price ima 17 godina, a posljednjih dvanaest opsjedaju ju sjene. Nikada nije sigurna kada će se pojaviti, ali najčešće to čine kada je u blizini vode ili šume. Sjene su podmukle, prijeteći se vuku na rubu njezina vida, a upravo su počele postajati opakije nego ikad prije – guraju ju i omotavaju se oko njezina tijela, što u Luce budi ogromnu tjeskobu.

Pored toga, Luce u novu školu, zapravo popravnu ustanovu Mač i križ, dolazi teško opterećena prošlošću. Od roditelja je odvojena na preporuku socijalne službe i psihijatra, koji nisu sasvim uvjereni da je nevina u stravičnoj nesreći koja se dogodila u prethodnoj školi. Trevor je mrtav, a Luceino sjećanje na taj događaj je kaotično, zbog čega je i ona pomalo uvjerena da je zapravo luda. U novoj školi, čini se, njezina će ludost možda moći proći relativno neopaženo: tu je luckasta Arriane s čudnim ožiljkom na vratu, Penn koja se čini normalnom, ali ima nevjerojatan pristup tajnim informacijama, zlokobna Molly, Luceina nova noćna mora, koketna Gabbe koja se pojavi uvijek kad ne treba, zavodljivi Cam zelenih očiju za kojeg je svi upozoravaju da bude oprezna i… Daniel, šutljivi zlatokosi mladić za kojeg je Luce uvjerena da ga zna otprije.

“Pali anđeo” Lauren Kate, roman od 368 stranica koji je objavilo zagrebačko Znanje, dobar je - i odabir i posao, iz nekoliko razloga. Knjiga mekog, džepnog izdanja jedna je iz nove edicije “Knjiga dostupna svima” koje se, od ovoga ljeta, prodaju u svim hrvatskim supermarketima za cijenu od svega 19,90 kuna. Iako ljubitelji knjige već pomalo gunđaju kako je uvredljivo, pa možda čak i sramotno da se knjiga počela prodavati između salate i krumpira, budimo realni – otkako se knjiga počela prodavati uz novine na kiosku za sitnu cijenu, ovo je najpametniji poslovni potez u Hrvatskoj u posljednjih nekoliko godina kad je knjiga u pitanju. Bila pored knjiga glavica salate, set jeftinih emajliranih lonaca ili enciklopedijski tom, ovako niska cijena izbit će izbirljivima svaki argument iz ruke. Da je barem više ovako jeftinih knjiga! (Uostalom, u ovoj se ediciji, između ostalih, nalazi i “Parfem” Patricka Süskinda, iznimno njemačko djelo koje se proteklih godina prodavalo za višestruko veću cijenu!)

Nakladnik je, zadržimo se još malo na biznisu s knjigama, obavio prilično pristojan posao. Meko, savitljivo izdanje najbolji je odabir za pasionirane čitače jer podrazumijeva da ga se može čitati bilo gdje i utrpati u bilo koju torbu. Koliko će dugo trajati, teško mi je procijeniti, ali knjigu sam pošteno savijala, a još ne pokazuje naznake ispadanja stranica. Prijevod je korektan, lektura nešto slabija (duple riječi, tipfeleri), no knjiga je zapravo pretrpjela samo jednu ozbiljniju pogrešku. Autorica sage “Sumrak”, na koju se knjiga referira na naslovnici, ne zove se Stephanie, nego Stephenie. (Na te bi stvari ipak trebalo paziti jer su uočljivije.)

Zašto je “Pali anđeo” dobar odabir, osim što je dobar posao? Zato što je nakladnik idealno pogodio novi trend. Vampiri postaju pomalo zamorni, a anđeli – jer o njima je riječ u ovoj knjizi - još ni izbliza nisu iscrpljeni. U usporedbi s Danielle Trussoni i njezinom “Angelologijom”, Lauren Kate neusporedivo bolje piše: zna postaviti radnju, ocrtati likove tako da budu zanimljivi, sjajno održava napetost, ne zavlači čitatelja nepotrebnim opisima, a i mnogo se bolje snašla u anđeoskoj tematici.

“Pali anđeo”, da se razumijemo, ne pokušava doseći književne kanone – za većinu čitatelja ovo će biti šund-literatura, već mnogo puta isprobani recept koji američki autori dijele dodajući tek poneku, zapravo nebitnu varijaciju. I Lauren Kate se oslanja na mit o vječnoj ljubavi, izgubljenim polovicama duše, strasti koja se proteže na eone i istodobno je i neodoljiva i prokleta. “Pali anđeo”, doista, ima sličnosti sa “Sumrakom” jer je i Luce, kao i Bella, rastrgana između dva mladića, iako je, realno, Luce mnogo simpatičnija i podnošljivija jer ne cvili kao Bella. Lauren Kate također predviđa napisati ukupno četiri knjige (druga, “Torment”, upravo je objavljena na engleskom jeziku, a može se kupiti i u nas), dok treći dio planira za početak 2011. godine.

Knjiga je u Americi jako dobro prošla; ušla je među prvih pet na listu literature za mlade New York Timesa, a Disney je već otkupio prava za snimanje sva četiri filma.

Od “Palog anđela” ne treba očekivati novog “Drakulu” Brama Stokera, ili “Orkanske visove”, ili “Romea i Juliju”. Ovo nije taj tip ljubavne priče. Ovo je osuvremenjenja verzija ljubavnog roto-romana ili Hedwige Courths-Mahler čije smo srcedrapateljne romane, mi curice, gutale vlažnih očiju i ubrzanog bila prije dvadesetak godina. Hedwigina tematika u međuvremenu je evoluirala: današnjim tinejdžericama (što stvarnima, što onima koje su to ostale u srcu), bile bi smiješne priče o dadiljama koje izgube srce za ponosnim udovcem, ali će se zato pretvoriti u lokvicu vode na priču o usamljenom vampiru, anđelu, vukodlaku… bilo kojem takvom heroju koji svoju samoću bolno nosi kroz stoljeća i žudi za ljudskom ženom koja će razbiti okove prokletstva. Dakle, ako tražite razbibrigu i raspoloženi ste za dijabetičku dozu romantike – tolike količine “šećerne” strasti da će vam pomalo i pozliti, ovo je pravi izbor. Za ispisivanje u okviru žanra, čista petica!