2259 big

David Michie

Dalaj lamina mačka

Simpatičan amalgam mudrosti i svakodnevice ispričan iz vizure jedne mačke

Nataša Ozmec

Volite li knjige o Dalaj lami, njegovom životu i radu? Zanima li vas kako izgleda svakodnevica u budističkom "kućanstvu", kako i gdje živi Dalaj lama, njegove aktivnosti, suradnici i raspored? Privlači vas budizam i volite čitati o njemu? Smatrate se budistom ili biste to voljeli postati? Želite li usvajati budistička učenja, znanja i spoznaje i primjenjivati ih u svakodnevnom životu? Volite li mačke? Ako je odgovor na bilo koje od ovih pitanja potvrdan, voljet ćete ovu knjigu.

Dapače, vjerojatno će vas oduševiti. David Michie, autor nekoliko bestselera o budizmu (između ostalog zgodnog "Budizma za prezaposlene" koji je svojedobno također bio preveden na hrvatski jezik), rođen u Zimbabveu, živio u Južnoj Africi, Londonu i Australiji, uspio je napraviti neodoljivi amalgam upravo toga: roman, naime, piše, u prvom licu, ni manje ni više, nego Dalaj lamina mačka!

Postoji li biće koje bi u domu moglo biti intimnije, pouzdanije, neprimjetnije i prijemčivije? Može li itko drugi sjesti u Dalaj lamino krilo i presti, a već trenutak kasnije odlutati na ulicu u potrazi za pustolovinom? Može li itko drugi nesmetano ući u baš svaku prostoriju i dobiti zbog toga više odobravanja, maženja i laske nego prijekora i ljutnje?

I tako je Michie mački prepustio da nas vodi kroz Dalaj lamino kućanstvo, iz svoje mačje vizure, pa smo ne samo dobili uvid u to kako manje-više Dalaj lama provodi dan, nego smo privilegirani čuti i mnoge njegove razgovore, s osobljem, redovnicima i raznoraznim gostima i posjetiteljima, od kojih se neki i izrijekom spominju (kao veliki učitelj Thich Nhat Hanh), a nekima identitet možete naslutiti pratite li Dalaj lamine aktivnosti i prijateljstva.

U svakom od dvanaest poglavlja neminovno nešto naučimo, ili se bar podsjetimo na neko od temeljnih budističkih učenja, najčešće s osmijehom na licu. Jer, "dobivati lekcije" od jedne mace, i uspoređivati se s njom, nije možda uobičajeno, ali zapravo je vrlo slatko i vjerojatno ne postoji osoba koja bi to shvatila kao prijekor. Ako i mačke imaju takve slabosti...

Ukratko, knjiga idealna za poklon, plažu, tramvaj, ponovno prečitavanje kojeg odlomka... Topla, duhovita i toliko jednostavna da bi je mogli čitati i zavoljeti i tinejdžeri.

Ako pak niste među gore navedenom skupinom znatiželjnika i/ili ljubitelja budizma i mačaka, vjerojatnije je da vas ova knjiga - iako ćete je možda smatrati simpatičnom i šarmantnom - neće oboriti s nogu, a danu ocjenu više nego vjerojatno smatrat ćete pretjeranom. No, ako vam ne idu na živce knjige koje vas potiču na samopromatranje i promjenu, zasigurno ćete uživati - a možda će vas i bocnuti ili pokrenuti - mudrim citatima, lijepim mislima i plemenitim načelima budizma.

Kao, na primjer, Buddhine riječi: "Misao se očituje u svijetu; riječ se očituje kao djelo; djelo prerasta u naviku, a navika se utvrđuje u karakter. Stoga pažljivo promatrajte misao i njezin put te dopustite da proizlazi iz ljubavi potekle iz brižnosti za sva živa bića... Kao što sjena slijedi tijelo, kako razmišljamo, takvi postajemo."