7 big

J. K. Rowling

Harry Potter i Darovi Smrti

Sve je dobro završilo, ali nedostaje magije

Piše Tanja Tolić

Prošlo je 17 godina otkako je J. K. Rowling počela raditi na serijalu o Potteru i deset godina otkako je objavljena prva knjiga iz sedmodijelnog serijala o malom čarobnjaku kojem će ožiljak u obliku munje na čelu promijeniti život.

Od tada se mnogo toga promijenilo: Dumbledore je mrtav, a na čelo Hogwartsa je došao njegov ubojica Severus Snape, Harry će uskoro postati punoljetan po čarobnjačkim zakonima i majčina čarolija ga više neće štititi od zlog lorda Voldemorta, Onaj-Čije-Se-Ime-Ne-Smije-Izgovoriti otvoreno sije teror i smrt sa svojim pristašama Smrtonošama, a svijet Bezjaka i čarobnjaka postao je mjesto na kojem više nitko nije siguran.

Sedma i ujedno završna knjiga serijala, "Harry Potter i Darovi Smrti", mračna je, ali ne i zastrašujuća kao neki prijašnji nastavci. U njoj se umire kao na traci, a do kraja knjige od 759 stranica (čitali smo je u engleskom originalu) umrijet će 20-ak likova, od kojih čak četiri glavna, dva više nego što je Rowlingova najavila prije godinu dana, te njih pet do šest koji su ne samo bili ključni za radnju nego i emocionalno važni onima koji su odrastali uz avanture troje malih čarobnjaka.

Mnoge uloge će se i promijeniti - Dudley Doorsley neočekivano će pokazati svoje druge lice, metamorfoze neće biti pošteđen niti Dumbledore jer će biti otkrivena njegova mračna tajna, a dvoje negativaca iznenadit će nas hrabrošću i samilošću.

Čitatelj neće biti razočaran niti sadržajem, niti epilogom, ali oni koji su prvu knjigu o Harryju uzeli u ruke kao odrasli ljudi, neće moći ne zamijetiti u sedmoj neke manjkavosti.
Od 36 poglavlja u engleskom izdanju knjige, njih desetak je nepotrebno razvučeno na 300-ak stranica, i iako se u njima odvijaju važni događaji, prazan hod u pripovijedanju mogao se, bez neke veće štete, sažeti na 150 stranica. Sedma knjiga mogla je funkcionirati kao poduži epilog na 300, umjesto na 700 stranica, i ne trebate se čuditi ako preskočite par poglavlja.
Najveće razočaranje donosi lik Voldemorta koji se iz simbola besmislenog, neutjelovljenog i stravičnog zla pretvara u histeričnu kreaturu koja zahtjevnijeg čitatelja više iritira nego plaši. Naime, jedan od razloga zašto je Harry Potter toliko dobar jest umiješnost pripovijedanja u žanru koji je mješavina horora, avanture i fantasyja. No, elementi horora - napetost, iracionalan strah i jeza - izgubili su na intenzitetu u sedmoj knjizi. Dok se Rowlingova držala recepta Stephena Kinga i zlo portretirala kao nedefinirani doživljaj koji je izvan ovoga svijeta, neshvatljiv ljudskom biću i užasan upravo zbog toga što je besmislen, ono je funkcioniralo kao ključni začin radnje.

U posljednjoj knjizi Rowlingova je potonula u stereotip koji nije u maniri kreativnog pisca njezina kalibra - izjednačila je Voldemorta s Hitlerom, doživljavajući potonjeg kao utjelovljenje ultimativnog zla. To, naravno, na povijesnoj razini vjerojatno jest točno, ali Potter nije historijska čitanka, niti film B kategorije u kojem su scenaristi loši i loše plaćeni pa posežu za klišejima u nedostatku mašte.
No, iako je iznevjerila žanr koji je odabrala i nepotrebno rastegnula knjigu kako bi dosegla grandioznost snage, Rowlingova je ipak pošten pisac i pruža čitatelju ono što je očekivao. U posljednjih 300 stranica ima dovoljno avanture, magije, čarobnih bića, neustrašivih čarobnjaka, velikih otkrića, pomirenja, suza i oproštaja da se isplati probijanje kroz stranice koje su možda ispisane da bi se opravdala očekivanja o dužini 11 milijuna čitatelja koji su knjigu kupili u prva 24 sata.

I, naravno, vlastita, autorska, jer s likom koji je piscu bio stvaran 17 godina, treba priznati, ipak se teško oprostiti. Na kraju, čitatelj će ipak odahnuti jer, kako bi rekao Potter, sve je dobro svršilo.