6388 big

Leigh Bardugo

Šest vrana

Uzbudljiv fantasy koji nosi važnu poruku za mlade čitatelje

Griše Korporalki stručnjaci su za ljudsko tijelo. Mogu vam zaustaviti srce, usporiti vam disanje, lomiti vam kosti. Srceparatelji, koji im pripadaju, ukradu vam dah iz pluća, ili vam puls spuste toliko da padnete u komu. Sve to tako da vas uopće ne dodirnu. Obični Plimotvorac iz reda Eterealki može nadzirati morske struje, prizivati vodu i vlagu iz zraka ili kakvog obližnjeg izvora. A gdje su još Iscjelitelji, Olujnici, Paklenici ili Durasti i Alkemi iz reda Materialki?

Griše, samo po sebi, strašne su jer izmjenjuju materiju na njezinoj najosnovnijoj razini. Griše na jurda paremu, opasnoj drogi koja se pojavila niotkuda, mogu vlastito tijelo pretvoriti u tekuće ili plinovito, prolaziti kroz zidove, letjeti, zaustaviti čitavu vojsku ili manipulirati vašim mislima.

Tko je izumio tu opasnu drogu? I gdje se taj čovjek sada skriva? Ketterdam, užurbano središte međunarodne trgovine, u strahu je od jurde parema, tolikom da će Vijeće trgovaca koje upravlja gradom angažirati zločinačko čudo od djeteta Kaza Brekkera da otputuje na sjever u neprobojni Ledeni dvor i otme znanstvenika koji je stvorio drogu. Uspije li u opasnoj akciji, Kaz će biti bogat čovjek, no prepad na najčuvaniju utvrdu na svijetu ne može izvesti sam. I tako će se na brod ukrcati šest vrana: jedan vrhunski strijelac ovisan o kockanju; jedna špijunka poznata pod imenom Prikaza; jedna Srceparateljica koja zahvaljujući magiji preživljava u slamovima; jedan fjerdanski lovac na vještice, drüskel, kojeg najprije treba izbaviti iz zatvora; jedan odmetnuti sin koji je najveći stručnjak za eksplozive u Bačvaru i jedan genijalni lopov koji svoju najveću tajnu i slabost skriva ispod kožnih rukavica.

Tako počinje svjetski hit za mlade "Šest vrana" Leigh Bardugo koji je upravo na hrvatskom jeziku objavila nakladnička kuća Znanje u nadahnutom prijevodu Ire Wacha-Biličić i Damira Biličić. Nadahnutom jer drukčije i ne smije biti kad se prevodi fantastika, osobito ovoliko maštovita. Prvi roman iz duologije "Šest vremena" (zasad nije preveden drugi dio "Crooked Kingdom") također se odvija u opasnom i magičnom svijetu koji je američka autorica stvorila svojim prvim romanom koji je pak prerastao u trilogiju Griša ("Shadow and Bone", "Siege and Storm" i Ruin and Rising"). Grishaverse ili Grišaverzum kompleksan je svijet koji trenutno čini sedam knjiga, a Leigh Bardugo (43) gradi ga pedantno i posvećeno od objave prvoga romana 2012. godine.

"Šest vrana", da se poslužim opisom same autorice iz jednog intervjua, uzbudljiv je bastard između "Oceanovih 11" i "Igre prijestolja". I doista, s jedne strane imamo prevarante koji pokušavaju izvesti najpametniju "pljačku" na svijetu, a s druge strane zaraćena kraljevstva koja se utrkuju u dobivanju monopola nad drogom jurda parem. Da su "Šest vrana" samo to, već bi to bilo zabavno, jer svi mi čitamo nekad samo iz želje da se dobro provedemo.

No "Šest vrana" je, osim što je zabavan fantastični avanturistički roman, ponajprije roman o dubokom, predanom prijateljstvu u kojem šestero izopćenika postaju jedni drugima prava (otpadnička) obitelj. Roman pripovijeda priču kombinirajući naizmjence perspektive šest vrlo različitih likova, što se lako prati zbog čvrste strukture same priče. Nijedan od likova nije odabran, svi su podjednako važni, pa se roman vrlo brzo pretvara u punokrvnu priču o važnosti zajedništva - nosi snažnu poruku kako se individualnost, naša posebnost, ipak najbolje živi u zajednici i suradnji.

U "Šest vrana" mnogo je grafičkog nasilja, što je karakteristika mnogih djela suvremene young adult (YA) literature, primjerice vrlo popularnih serijala "Igre gladi" Suzanne Collins ili "Različita" Veronice Roth. Nasilje u YA literaturi nije samo arhetipsko - ne funkcionira samo na ravni na kojoj, primjerice, funkcionira nasilje u bajkama - vrlo je konkretno i nerijetko zastrašujuće deskriptivno, no čini mi se i katarzično za nove generacije koje su "tamnim silama" čovječnosti izložene kao nijedna generacija prije.

Nasilje, načelno, osobito u fantastičnim narativima najčešće zahtijeva superheroja, no upravo tu Leigh Bardugo čini obrat koji mi se najviše sviđa, i u tome je možda tajna i njezine literature, tako blistavo privlačne mladima. Bardugo, naime, nudi neočekivani "izlaz": njezini junaci nisu nadnaravna bića čak i kad se služe magijom, nego ranjiva djeca na pragu odraslosti koja se, uz vrlo opasne odrasle neprijatelja, suočavaju i s vlastitim strahovima, manjkavostima, krivim procjenama, gadnim pogreškama i nesigurnostima. Svijet je u Grišaverzumu opasno mjesto u kojem se mladi moraju boriti za svoje pravo na život, ali i svoj, nerijetko, netipični identitet.

Kaz, Inej, Nina, Matthias, Jesper i Wylan imaju pregršt fizičkih i emotivnih hendikepa koje ne mogu nadvladati nego s njima moraju naučiti živjeti. Uvijek će biti nesavršeni i ranjivi što je, i meni odrasloj, bilo olakšanje čitati. Uzusi narcističke kulture, lažno pozitivističkog svijeta u kojem se stalno mora bolje, jače i više, gdje se vrednuje samo napredak i uspjeh, iscrpljujući su i zavaravajući - tako ne žive ljudska bića, nego fantazme i bogovi. Zgodna je dosjetka da takav izmišljeni a kao "stvarni" svijet rastvara upravo žanrovska literatura fantastike.

U Grishaversu, barem među ovih šest likova, nema patrijarhata. Rodne uloge nisu prigodno razdijeljenje: ovdje su djevojke snažne, pametne i loše a opet dobrog i mekog srca; prave feminističke ikone za nove naraštaje. Mladići su emotivni i nesigurni, osjećaju snažnu potrebu za ljubavlju, pripadanjem i prihvaćanjem; u tom smislu su više queer nego u svojim seksualnim opredijeljenjima.

Autorično tumačenje jest da se roman toliko svidio mladima zašto što svatko traži pleme kojem će pripadati, što je posebno teško ako su djeca po nečemu drugačija. U tom kontekstu posebno je dirljivo kako jedni drugima prihvaćaju one sjenovite dijelove ličnosti: jedan od njih se boji dodira kože o kožu; drugi ne zna čitati i pisati; obje djevojke su radile u javnim kućama; jedan je mladić ovisnik o kocki; drugi o vlastitim primitivnim predrasudama. I sve to spoji i transformira prijateljska ljubav, uz puno humora.

U siječnju ove godine objavljeno je da je Netflix naručio seriju od osam epizoda koja se bazira na autoričinoj trilogiji "Shadow and Bone" i duologiji "Šest vrana". Bardugo je dosad prodala više od 2,5 milijuna knjiga samo na engleskom jeziku, a njezini romani su prevedeni na više od 38 jezika. Velik uspjeh za nekoga tko je praktički do jučer bio nitko i uz to se bori s degenerativnom bolešću - osteonekrozom, "umiranjem kostiju", što u praksi znači da je svaki korak bolan i ponekad nemoguć bez pomoći štapa. Rekla bih da je Leigh Bardugo uspjela zato što vjeruje u sulijsku izreku iz svoje knjige: Srce je strijela. Treba mu meta da je pogodi.