202 big

P.C. Cast, Kristin Cast

Obilježena

Zabavna vampyrska knjiga koja se čita u jednom dahu

Ivana Bajer

Roman “Obilježena”, koji su napisale majka i kći, P.C. i Kristin Cast, prvi je iz serijala “Kuća Noći”, od kojeg je dosad u svijetu objavljeno šest nastavaka, sedmi će biti objavljen ove godine, a autorice ih planiraju ukupno devet. U Hrvatskoj su, osim “Obilježene”, objavljena još tri nastavka – “Izdana”, “Izabrana” i “Neukroćena”.

“Obilježena” je još jedna zabavna vampirska knjiga koja se čita “u dahu”, bez ispuštanja iz ruku. No, u ovoj vampyrskoj knjizi ljudi i vampyri (autorice su odabrale ime vampyri, a ne vampiri, jer im se svidjelo kako izgleda) znaju za postojanje onih drugih, samo se trude živjeti odvojeno. Također, u ovoj se knjizi – što je odstupanje od klasičnog vampirskog mita - vampyrom ne postaje ugrizom, već su vampyri odabrani ljudi koje Tragač obilježi Plavim Biljegom, preciznije polumjesecom na čelu. Knjiga za to nudi i “znanstveno” objašnjenje; obilježavanjem se aktivira gen u ljudskoj DNK-a koji uzrokuje da odabrana osoba postaje vampyr.

No, vampyr se ne postaje samo tako - potrebno je nekoliko godina da se dovrši transformacija iz ljudske osobe u vampyra. I pritom je, ukoliko tijelo odbaci promjenu, moguće umrijeti. Zbog toga se mladi vampyri, junaci ove knjige, jako boje smrti, uostalom kao i ljudi, što njihov “odnos snaga” čini ponešto izjednačenijim nego u većini dosadašnjih vampirskih knjiga.

Glavnja junakinja 16-godišnja Zoey Redbird već na početku knjige biva obilježena. To podrazumijeva i potpuno raskidanje veza s prijašnjim životom i odlazak u vampyrski internat koji se zove Kuća Noći. Po dolasku uviđa da ni u toj školi, u usporedbima s “ljudskim” školama, stvari nisu mnogo drugačije: ono što su u tipičnim američkim školama popularne navijačice, ovdje su prelijepe i prilično zločaste voditeljice udruženja vampyra, a nazivaju se Kćerima Mraka. Već od prvih stranica, i prvih dana u školi, kreće borba za moć koju nameće glavna negativka u knjizi, voditeljica Kćeri Mraka – Afrodita.

Afrodita je, naravno, ljubomorna na Zoey. Zoey je, naime, jako lijepa i k tome iznimno nadarena vampyrica, a toga nije svjesna... I u nju se zagleda Afroditin bivši: najljepši vampyr u školi – Erik. Naravno, kakav bi to tinejdžerski roman bio, ako ne bi imao ljubavnu priču?! To je uvijek najbolji dio!

I tu počinje borba za moć, u kojoj Zoey podržava grupa vjernih prijatelja koje je stekla u svojem novom domu: cimerica Stevie Rae, “telepatske blizanke” Erin i Shaunee i gay prijatelj Damien (hodajuća enciklopedija i modno najosvješteniji od svih, totalno cool lik!).

Knjigu su, kao što sam spomenula, napisale majka i kći. Mama P.C. je spisateljica i profesorica, a kći je imala zadatak pobrinuti se da knjiga, izrazi i radnja budu “dovoljno bliski tinejdžerima”. U tome je prilično uspjela.

Knjiga, na trenutke, ima previše tinejdžerskih klišeja (u trenutku kada Zoey prvi put ulazi u sobu, s TV-a se čuje MTVs Real World, a Afrodita je opisana kao “mlada verzija Sarah Jessice Parker”…), ali je istodobno jako zabavna i nekako mistično privlačna! Vampyri, naime, jako uživaju u svojoj školi jer su im predavanja zabavna i potiču kreativnost, profesori u školi su zapravo mentori i prema učenicima se ponašaju jako prijateljski, a uspijevaju ih naučiti i pokoju mudrost o životu.

Vampyrska vrsta je prikazana kao veoma produhovljena (u svemu što rade odaju štovanje vrhovnoj božici Nyx), glavnu riječ u Kući Noći ima nadsvećenica Kuće Noći Neferet i – ne manje važno - vampyrsko društvo je u potpunosti matrijarhalno. Žene su te koje imaju moć i treba li uopće spominjati - prema forumima većinu čitateljstva serijala čine upravo djevojke. Muškarci su u tom društvu poštovani, imaju bitne uloge i dobivaju vrijedne darove od božice Nyx, no žene su te koje vode cijelo vampyrsko društvo!

Vremenom, kako “odrastaju”, vampyrima se po tijelu pojavljuju cool tetovaže (pogledajte ilustracije na naslovicama knjiga iz serije Kuća noći). Da ne postoji taj mali detalj potencijalnog umiranja, ako tijelo odbaci preobrazbu (a nemoguće je znati da li će ju odbaciti ili ne), kao i sitni detaljčić žeđi za krvlju koju, o da, ovi vampyri itekako osjećaju – gotovo da čovjek poželi postati jednim od njih!

Totalno su cool!  :)