Što činiti kada ne smijete izustiti ni glasa, a najradije biste urlali od bijesa i tuge? Vennemannova sugestivna proza uvlači čitatelja u kobne događaje pokraj Jedenewa, kada su lokalni seljaci krenuli u stravične pohode imanjima vlastitih susjeda. U kućici na stablu skrivaju se sestre blizanke, čiji isprepleteni glasovi odjekuju cijelim tekstom. Dok se bezbrižnost djetinjstva u seoskoj idili urušava pred njihovim očima, sestre bijeg od nepodnošljivog traže u pričama o sretnijim danima. U njihovim se sjećanjima stapaju prošlost i sadašnjost, isprepliću se obiteljske anegdote i opisi stvarnih nestanaka njihovih prijatelja. Mjesto pokraj Jedenewa, u vrijeme kad nacisti preuzimaju vlast od Rusa, postaje mikrokozmos iskonskog pitanja stoljećima ukorijenjene mržnje. Roman je napisan iz nesvakidašnje perspektive prvog lica množine, a u cijelosti se sastoji od distorziranih rečenica u prezentu, koje se oslanjaju na sugestivnost i atmosferičnost. U vrijeme dok su se ostali mladi njemački pisci bavili pop-književnošću, a tek stariji kolege dobro znanom temom njemačkog nasljeđa krivnje za nacističke zločine, Venenmann je otišao korak dalje. Njegov hvaljeni roman “Pokraj Jedenewa” pravi je književni fenomen i svojevrsna stilska inovacija, koja pokušava prikazati univerzalno iskustvo traume i izreći neizrecivo bez da eksploatira temu holokausta. Stvarni zločin iz Drugog svjetskog rata u nedefiniranom selu kraj litvansko-poljske granice samo je kulisa za istraživanje autorove osnovne teme - prokletstvo mržnje koja generacijama uspavana čeka i najmanju iskru da je pokrene.
Podijeli na Facebook