1667 big

Lana Derkač

Doručak za moljce

Roman o običnim ljudima u drami svakodnevnog života

Lidija Deduš

Jedna od najtežih uloga čovjeka u suvremenom društvu 21. stoljeća svakako je uloga individualca. Globalizacija, koja zahvaća sve segmente života, uz sve jaču notu otuđenosti pojedinca, kako od svojih najbližih, tako i, naizgled, od samoga sebe, neizbježno ugrožava i njegovu intimnu sferu postojanja. Stoga ne čudi što se sve veći broj suvremenih autora u svim područjima književnosti sve više bavi tom problematikom.

“Doručak za moljce“ prvi je roman Lane Derkač, istaknute hrvatske pjesnikinje, pa nije neobičan poetski stil kojim je roman prožet od prve do zadnje stranice, čak i kada je riječ o opisu svakodnevnih, naizgled trivijalnih i banalnih, situacija.

Roman prati život protagonistice koja bi mogla biti sama autorica, ili bilo koja druga žena suvremenog hrvatskog društva. Zbog poslovnih obaveza geografski razdvojena od supruga, ali intimno upletena u sudbinu bolesne bake i majke, ta se žena pokušava uklopiti u oba načina života - pisanjem.

Količina informacija iz raznorodnih medija kojom je svakodnevno zasuta okidač je za pisanje drame i osmišljavanje likova čija se sudbina podudara sa sudbinom osoba iz njezine blizine: dekadencija u ženskoj liniji obitelji predstavljena bolešću bake i majčinom brigom o gotovo invalidnoj osobi isprepletena s dekadencijom društva zasutog gomilom nevažnih informacija, ali i događaja iz bliske okoline do kojih dolazi zbog nemara i nebrige državnih institucija za “malog“ čovjeka.

Dakle, glavna junakinja živi u Požegi, gdje svakodnevno svjedoči patnji bake oboljele od artritisa do stadija u kojem joj samo briga kćeri (junakinjine majke) donekle može ublažiti patnju i boli, prije smrti. Junakinjin suprug živi u Zagrebu. Tamo se, urušavanjem cijele jedne ulice zbog ljudske greške pod krinkom institucionalne nebrige, na dnevnoj razini zbivaju temeljne životne promjene onog sloja društva koji nije imao sreću biti privilegiran.

Sve to autoričinu protagonisticu inspirira na kreiranje dramskih likova, čiji se životi isprepliću na razne načine, no prvenstveno nastaju radi prikaza sudbina - običnog čovjeka. Drama nije slučajan odabir, budući da su događaji u njoj opisani zaista dramatični. No i više od toga, oni su preslika jednog društva koje, na prijelazu između povijesno uvjetovane prošlosti i mutne budućnosti, i dalje pokušava plivati shodno struji koja ga nosi, zbog čega neizbježno pada pod utjecaj medijskog smeća kojem se pridaje važnost iznad zbilja važnih, socijalnih pitanja.

Ništa se izuzetno neće dogoditi. Ništa neuobičajeno. Ništa izvanredno, ništa izvan redovnih okvira življenja. A opet, na razini pojedinca, dogodit će se puno. Smrti, patnje, mala zadovoljstva, svađe, tuge, smijeh… Prolaznost.

“Doručak za moljce“ roman je o ljudima koje susrećemo u svojoj okolini. Oni ne odstupaju od ostatka društva po ničemu, njihovi životi su od danas do sutra, a njihovi problemi samo preslika problema svakog čovjeka. Stoga roman poprima i notu ravnodušnosti koja će obuzeti čitatelja nakon čitanja.